داروی آزمایشگاهی دیابت نوع 2 همچنین می تواند بیماری پارکینسون را درمان کند

12  دسامبر2016- دارویی که در اصل برای درمان دیابت نوع 2 توسعه یافته بود، هم اکنون در حال بررسی برای درمان بیماری پارکینسون است.

بیماری پارکینسون، بیماریی است که بر اعصاب در مغز تاثیر می گذارد. محققان معتقدند که دیابت نوع 2 و بیماری پارکینسون ممکن است با یکدیگر مرتبط باشند.این دارو حال حاضر به عنوان MSDC-0160 شناخته می شود اما پس از تایید برای استفاده در انسان به نام با مسمایی ملقب و شناخته خواهد شد.

این دارو به عنوان یک داروی آزمایشی برای درمان دیابت نوع 2، در حال آزمایش بر روی انسان است اما هنوز بر روی تعداد کافی از بیماران برای تصویب نهایی، آزمایش نشده است. مواد دارویی نیاز به عبور از سه مرحله از آزمایشات، قبل از تصویب نهایی دارند. هم اکنون فاز دوم مطالعات بر روی این دارو تکمیل شده است.

 MSDC-0160از خانواده ی داروهای مدولاتور یا تعدیل کننده mTOT می باشد. این داروها به روشی مشابه با دسته ی دیگری از داروهای دیابت نوع 2 به نام تیازولیدین دیونها (TZDs) کار می کنند. Actos یا پیوگلیتازون یکی از داروهای TZDاست که در حال حاضر به طور منظم در انگلستان تجویز می شود.

تعدیل کننده های mTOTجدید و TZDsهر دو با یک روش مشابه، به بدن کمک می کنند تا پاسخ بهتری به انسولین بدهد. دانشمندان به دلیل عوارض جانبی احتمالی کمتر تعدیل کننده های mTOT نسبت به TZDsدر حال بررسی آن هستند.

پژوهش اخیر نشان می دهد که تعدیل کننده های mTOTهمانند TZDها، مقدار قند خون را کاهش می دهند. آخرین تحقیقات نشان داده است که این دارو همچنین ممکن است برای درمان بیماری پارکینسون مفید باشد.

با توجه به اینکه TZDsنیز در درمان بیماری پارکینسون نتایج امیدوار کننده ای را ارائه کرده است، جای تعجب نیست که تعدیل کننده های mTOT، که به روش مشابه ای عمل می کنند، در حال حاضر به عنوان یک درمان احتمالی برای بیماری پارکینسون مطرح شوند.

این تحقیق که به تازگی در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است، در مراحل بسیار ابتدایی خود می باشد. این مطالعه توسط محققان موسسه تحقیقاتی Van Andel در Grand Rapids، میشیگان در ایالات متحده انجام شد. محققان داروی MSDC-0160 را بر روی موشها آزمایش کرده و دریافتند این دارو التهاب را به روشی کاهش می دهد که ممکن است از اعصاب مغزی محافظت نماید و در نتیجه ممکن است به کاهش سرعت بیماری پارکینسون کمک کند.

این دارو با بهبود متابولیسم بدن به ویژه در افرادی با رژیمهای غذایی پرکالری عمل می کند. در حالی که این دارو می تواند از بروز بیماریهایی مانند دیابت نوع 2 و بیماری پارکینسون جلوگیری نماید اما در حال حاضر، بزرگترین سلاح ما در برابر این بیماریها، روش ساده ی رعایت رژیم غذایی سالم است.  

برای دسترسی به یک رژیم غذایی سالم و مغذی و راهنمایی آسان و گام به گام، به برنامه ی Low Carb Program ، که به هزاران نفر از مردم برای رسیدن به وزن مطلوب و مقدار قند خون طبیعی و تندرستی کمک نموده است، ملحق شوید.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/experimental-type-2-diabetes-drug-could-treat-parkinsons-disease-as-well-97003525.html